Zijn Zelfrijdende auto’s en AI De Toekomst?

Wat voor onze ouders verhaaltjes uit sciencefiction films waren wordt vandaag stilaan realiteit. Verschillende autoconstructeurs ontwikkelden auto’s, die door aansturing van artificiële intelligentie of AI, helemaal zelfstandig kunnen rijden. Maar wat zegt de wetgever hierover?

closeup photo of black analog speedometer

En Die Artificiële Intelligentie dan?

closeup photo of white robot arm

Bij AI denken we onmiddellijk aan een robot. En dat is helemaal niet zo verkeerd. Ieder toestel dat acties uitvoert, die door de mens zijn opgegeven in een besturingsmechanisme is eigenlijk een robot. Denk maar aan de lopende band bij de autoconstructeurs.

Maar AI gaat heel wat verder. Hier is de technologie zo vergevorderd dat de robot, of computer, de gevolgen van zijn acties gaat analyseren. Op basis van die resultaten kan hij gaan anticiperen op bepaalde situaties, die zich eventueel in de toekomst mochten voordoen.

Enkele voorbeelden:

  • Sommige GPS ontvangers zullen nieuwe routes naar je vaste bestemming uitdokteren volgens de actuele verkeersomstandigheden en in combinatie met de situaties die ze van tevoren hebben vastgesteld en onthouden.
  • In online casino’s zullen de spellen waarop je speelt zich aanpassen aan bepaalde algoritmes die de spelontwerpers er in bouwden. De videoslots zullen zich hierdoor helemaal hetzelfde gaan gedragen als de mechanische fruitmachines in het land-based casino. Neem een kijkje op casino777, je kan de theorie zelf testen op de gratis spellen.

Hoe Gaat Dit Eigenlijk In Zijn Werk?

De allereerste commerciële bestuurdersassistentie kennen we ondertussen al jaren. De cruise controle. Dit was de absolute voorloper van de technologie waar alles nu op stoelt

Eerst even melden dat er verschillende niveaus zijn waarin deze wagens ondergebracht worden. Er wordt gestart op niveau 0 waar er alleen sprake is van automatisering.

Op het hoogste niveau, dat is 6, rijdt de auto helemaal zelfstandig. Er is geen menselijke tussenkomst meer. Ergens midden in zit niveau 3. Hier doet de wagen al heel wat handelingen uit zichzelf, maar er is nog steeds menselijk toezicht nodig. Je kan dit wat vergelijken met de automatische piloot in een vliegtuig.

Via alle mogelijke sensoren worden prikkels van buitenaf naar een centrale computer in de wagen gestuurd. Die analyseert in een fractie van een seconde de gegevens en geeft de auto de nodige commando’s.

En Wat Kan Dat Voor De Toekomst Betekenen?

De ontwikkeling van die zelfrijdende auto’s zijn er niet enkel om de chauffeur comfort te bieden. Het is een leuke extra,en veel van die technieken vinden we al in moderne auto’s. Parkeerassistentie, cruise controle, veiligheidssensoren, navigatie en ga zo maar door.

De wagens van 50 jaar geleden beschikten ook niet over de technieken van vandaag. Je was in die tijd al blij met stuurbekrachtiging en elektrische ramen, vandaag de dag elementaire uitrusting.

Op dit moment worden de volledig zelfrijdende auto’s nog niet commercieel geproduceerd. De meeste ontwerpen situeren zich op niveau 3 van de automatisatie. Dat betekent dat de auto eigenlijk alle functies kan uitvoeren die nodig zijn om alleen te rijden. Er is echter nog menselijk toezicht nodig om waar nodig in te grijpen.

Maar net zoals met alle nieuwe ontwikkelingen in de technologie lijkt er voor de toekomst schijnbaar niets onmogelijk. En wie weet moeten we onze kleinkinderen nog wel vertellen over de tijd dat wijzelf ooit nog onze auto moesten besturen.

Geplaatst in: Page