Je theorie-examen snel halen, het lijkt een eitje in vergelijking met je echtte rijexamen. Helaas niets is minder waar. Uit de cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) is gebleken dat in 2016, maar 41% van de deelnemers aan het theorie-examen in één keer wisten te slagen. Is het theorie-examen dan zo moeilijk? Op zich valt dit mee, maar je moet het niet zoals velen onderschatten. Goed je auto theorie leren en veel oefenexamens maken is echt nodig, wanneer jij wel in één keer voor je theorie-examen wilt slagen.
Hoe ziet het examen eruit
Tijdens je theorie-examen krijg je een eigen hokje aangewezen. Hierdoor kun je tijdens je theorie-examen niet afkijken en ben je echt op je zelf aangewezen. Het examen is onderverdeeld in verschillende onderdelen. Per vraag krijg je maar beperkt de tijd om je antwoorden. Hoeveel fouten je mag behalen tijdens je examen is afhankelijk van het onderdeel. Het onderdeel verkeersregels bevat veertig vragen, hiervan mag je maximaal vijf vragen fout beantwoorden. Daarnaast krijg je nog 25 vragen over gevaarherkenning. Hierbij mag je maximaal 12 fouten maken.
Theorie examen oefenen
Fouten maken tijdens je theorie-examen mag dus best, maar dit kan ook meteen wel eens de grootste valkuil zijn. Wanneer je hoort dat je in totaal 17 fouten mag maken lijkt goed leren ineens niet meer nodig. Helaas, wanneer jij wilt slagen voor je examen dan hoort leren er echt bij. Het meest effectiefst werkt het om eerst de examenstof goed door te nemen en te leren en dan je theorie te gaan oefenen met oefenexamens. Door het maken van de oefenexamens kom je er achter of je de stof beheerst, maar ervaar je ook hoe een echt theorie-examen eruit ziet. Met deze voorbereiding moet het slagen voor je theorie-examen bij jouw wel meteen lukken.
Uw expert voor auto-onderdelen op internet is autodoc.BE