Hoe ver kom je met een scooter in Groningen?

Nergens in de wereld is er zoveel fietsverkeer als in Groningen. In 1977 is de stad ingericht om fietsverkeer te stimuleren, en om auto’s te ontmoedigen. Heel vooruitstrevend dus, toch is er ook kritiek op al dat fietsverkeer. Je kunt natuurlijk ook een scooter kopen, een andere populaire tweewieler maar dan hoef je niet te trappen. Is een scooter in Groningen rijden een goed idee, en waar moet je dan eigenlijk voor kiezen?

 

Groningen fietsstad

Ongeveer zestig procent van alle verplaatsingen in de stad vindt plaats met de fiets. Auto’s, bussen en voetgangers spelen een ondergeschikte rol in deze stad. Dit heeft voor een deel te maken met het grote aantal studenten dat hier studeert en werkt. Maar kunnen die eigenlijk wel fietsen? Er zijn verhalen van Engelse studenten die aan de linkerzijde van de weg rijden, of buitenlandse studenten die de verkeersregels niet kennen of deze gewoon aan hun laars lappen. Het is heel makkelijk om direct de ‘gasten’ te beschuldigen, toch zijn er ook zeker lokale fietsers die op een heel ‘originele’ wijze met de regels omgaan. Daarnaast kun je natuurlijk ook met een scooter in Groningen rijden, hoe werkt dat eigenlijk?

 

Alle lichten op groen

Wanneer je van buiten de stad bent is het even wennen dat veel stoplichten tegelijkertijd op groen springen. Dit lijkt een rampzalige situatie, toch werkt het in praktijk opvallend goed zonder een toename in ongevallen. Met alle lichten op groen is er ook geen officiële voorrangsregel, verkeer van rechts heeft dus geen voorrang op links. Met een fiets of scooter in Groningen moet je extra voorzichtig zijn, en elkaar de ruimte geven. Een beetje apart systeem voor buitenstaanders maar voor Groningers is het ondertussen een tweede natuur.

 

Parkeren in de stad

Bij het parkeerterrein van het gemeentekantoor van de Milieudienst Groningen is naast 117 plekken voor fietsen ook plaats voor 12 scooters. Je kunt er e-bikes opladen, e-scooters kan waarschijnlijk niet. Informeer naar de mogelijkheden.

 

Op de rijbaan of niet?

Op dit moment gelden de standaard regels voor snorfietsen en bromfietsen. Dus:

 

  • Snorfietsen rijden binnen de bebouwde kom op het fietspad of op de rijbaan waar er geen fietspad is. Buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.
  • Bromfietsen rijden binnen de bebouwde kom op de rijbaan, buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.
  • De maximumsnelheid voor snorfietsen is 25 km/u.
  • De maximumsnelheid voor bromfietsen is 45 km/u.
  • Er geldt geen helmplicht voor snorfietsen.
  • Er geldt wel een helmplicht voor bromfietsen.

 

In 2019 is Amsterdam als eerste stad begonnen met snorfietsen verplicht op de rijbaan te laten rijden binnen de ring. Daarnaast ben je met een snorfiets ook verplicht om met een helm op te rijden. Buiten de bebouwde kom mag je de helm afzetten. Dus op de maximumsnelheid na zijn snorfietsen en bromfietsen nu bijna gelijk aan elkaar. Met een scooter in Groningen blijven de regels waarschijnlijk voorlopig nog hetzelfde als vroeger. Dus snorren op het fietspad en brommen op de rijbaan. Met name op een e-scooter moet je rekening houden met fietsers, want die horen je niet aankomen.

 

Overstappen op elektrisch?

Naast e-bikes kun je ook zeker een e-scooter overwegen. Die zijn lekker stil, je kunt ze thuis opladen en de kosten per kilometer liggen relatief laag. Nu is het nog niet aan de orde, maar wanneer er milieuzones komen in Groningen mag je daar niet rijden met een 2-takt of 4-takt scooter. Wanneer je overigens op benzine blijft of wilt gaan rijden kun je sinds de introductie van E10 Euro95 benzine beter overstappen op E5 Euro98 benzine. 2-takt en 4-takt motoren kunnen minder goed overweg met E10 benzine. Dit kan ook weer een reden zijn om over te stappen naar elektrisch rijden.

Uw expert voor auto-onderdelen op internet is autodoc.BE